Dot Com æra er tilbage

I en nylig artikel med titlen “brug af internettet truer med at overhale TV i Canada” diskuterer det truslen om online markedsføring til traditionelle Mediekilder i Canada. Dette er ikke en en trussel længere i USA. Det er en kendsgerning.

En artikel skrevet af Thomas Mucha fra Business 2,0 siger:

Folk bruger mere tid på nettet end at se TV, som giver marketingfolk en bedre chance for at nå ud til forbrugerne på et sted, hvor de er blot ét klik væk fra at foretage et køb. “Mere end 75 procent af virksomhederne anvender internettet for at annoncere rapport tillid i deres investeringsafkast,” skriver undersøgelsens ledende forfatter, Jupiter Research senioranalytiker Gary Stein. Denne tillid, Stein hævder, vil fastholde udgifter momentum på tværs af alle de vigtigste online annonce områder: betalt søgning, vises annoncer, rubrikannoncer og rige medier.

Interessant at bemærke, at to undersøgelser er ens. Selvom The Ipsos Reid undersøgelse af Canada hævder, radio er ved at miste mere interesse end TV i Canada, kan det hurtigt miste til på internettet.

Mr. Mucha hævder 40 procent af den samlede udgifter i 2010 vil være betalte annoncer på Google, Yahoo og MSN et skøn på 19 milliarder dollars om året. Ikke meget underligt, hvorfor søgemaskinerne forsøger at dominere hinanden og markedspladsen. Den, der bliver den mest populære vil også gøre flest penge.

Hvad skal der blive af den lille fyr? Vil det sætte en stopper for købe søgeord for annonceplacering på søgemaskinerne? Vil den lille virksomhedsejer få skubbet ud af billedet? Måske ikke helt… men lad os se det i øjnene. Beslutter GM, de ønsker at bruge de søgeord, du bruger, kan du råd til at konkurrere? Søgemaskinerne vil grine “hele vejen til banken” og omkostningen pr. Klik vil bare holde går op… (han-han) svarende til prisen på benzin på pumper disse dage.

Selv om omkostningerne ved klik kan få pebret, har altid de store søgemaskiner at indeksere relevante websteder og inkludere disse resultater og returnere dem på enhver søgeordssøgning. Professionelle websteder (versus linkfarm, affiliate, spam sites) vil altid være i tjeneste, og hurtigere business kan få deres selskab websteder bygget, hvis de ikke allerede; jo bedre. Google synes at være den bedste søgemaskine lige nu, og nye sites får ofte sandboxed. Hvis de holder deres dominerende stilling, vil nye hjemmesider for at sikre dette ikke ske for dem.

Jeg har altid følt, at der var noget Google gjorde det gav nogle steder mere relevans end andre i sit indeks, men ikke var sikker på hvordan det blev anvendt. På konferencen i søgemaskine strategier lært i sidste uge i San Jose, Californien, Rand Fishkin at Google placerer nogle nye websteder, “uanset deres fortjeneste, eller mangel på samme, i en slags erhvervspraktik kategori” i seks måneder til et år til at “give tid til at fastslå, hvordan brugere reagerer på en ny hjemmeside, der linker til det, osv.”

På et sidste godt råd foreslår han:

“Flere mennesker har også forudsagt, at Yahoo! eller MSN kan tage op lignende teknikker til hjælp stop spam. Dette fænomen kunne underminere nye SEO/Ms og nye kampagner, men det er en mulighed. Min anbefaling er ikke at rabat denne mulighed og igangsætte projekter eller i det mindste holde sites og deres salgsfremmende indsats ASAP. Web-miljø lige nu er stadig relativt venlige til nye steder, vil men helt sikkert blive mere konkurrencedygtige og nådesløs med tid, uanset hvilken søgemaskine filtre findes.”

Selv om det er begyndt at lyde lidt ligesom “Dot Com æra er tilbage” vil det være lidt anderledes denne gang. I 2000 da det gik konkurs, er det dels fordi andelen af forbrugere, der køber online ikke retfærdiggøre mængden af udgifter. Der var en mangel på tillid. Det er anderledes nu. Jupiters undersøgelse viser, at “73 procent af amerikanerne, der bruger internettet har foretaget et køb online og fire ud af fem af disse potentielle handlende har reageret på en online annonce.”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *